Skip to main content
5.1

Risiko- og målstyring i virksomheten

Enovas håndtering av risiko- og målstyring, samt utøving av internkontroll.

Statsstøtte

Enovas virkemidler vil i de aller fleste tilfeller falle inn under EØS-avtalens statsstøttedefinisjon. Det innebærer at vi må ha en statsstøtterettslig hjemmel for våre ordninger for at de skal være lovlige. Statsstøtte er per definisjon konkurransevridende og derfor i strid med EØS-avtalen.

Grunnprinsippet er at statsstøtte likevel kan benyttes som virkemiddel, dersom det gode formålet med støtten utligner den negative effekten på konkurransen.

Forutsetningen for at statsstøtte skal være lovlig og hensiktsmessig, er at støtten er avgjørende for at den miljøvennlige investeringen blir gjennomført. Støtten skal med andre ord bare gis til prosjekter som ellers ikke ville blitt gjennomført.

Den skal videre være knyttet til merkostnadene forbundet med det miljøvennlige valget, fremfor det som ellers vil være investors alternativ.

Det rettslige grunnlaget for Enovas støtteordninger er nærmere beskrevet på www.enova.no/

.

Målstyring og operasjonalisering av oppdraget

Vi benytter en målstyringsmodell som skal bidra til at vi når våre strategiske mål. Modellen benyttes i tillegg til tradisjonell regnskaps- og økonomistyring, og har angitte mål og nøkkeltall. Disse omfatter resultater og prosesser innenfor ulike perspektiver.

Måloppnåelse og resultat følges systematisk opp ved at resultater i alle enheter vurderes kvartalsvis. Denne prosessen fremmer læring og kontinuerlig forbedring i organisasjonen.

Det må skje varige endringer i markedet for å lykkes med oppdraget. De endringene vi fremmer må være relevante på veien mot lavutslippssamfunnet.

Vårt primære mål er å bidra til omstilling gjennom varige markedsendringer, og omstillingen skal i tillegg bidra til utslippsreduksjoner på kort og lang sikt.

For å få til endring defineres et sett med markedsendringsmål. Disse målene er utgangspunktet for utvikling av virkemidler og vår innsats i markedene.

Vi prioriterer mellom markedsendringsmål ved å balansere hensynet til:

• måloppnåelse i tid • måloppnåelse innenfor de ulike delmålene i styringsavtalen med KLD • vektingen mellom senfase teknologiutvikling og tidlig markedsutvikling • vår risikotoleranse • økonomiske rammebetingelser.

Kapittel 3 Resultater og rapportering i årsrapporten gir utdypende beskrivelse av måloppnåelse og ressursutnyttelse.

Risikostyring

God risikostyring og en velfungerende internkontroll er viktige forutsetninger for vår måloppnåelse. Vi har etablert en policy for risikostyring og internkontroll som definerer overordnede rammer og retningslinjer. I tillegg delegerer den ansvar og myndighet for risikohåndtering.

Vi skal etterlever lover og forskrifter, samt andre eksterne krav og forventninger til god risikostyring og internkontroll. Policyen skal understøtte at Enova når fastsatte mål. I tillegg skal vi gi tilstrekkelig sikkerhet for at risiko holdes innenfor de rammer som styret mener er forsvarlig risikotoleranse.

Risikostyring og internkontroll er en integrert del av vår virksomhetsstyring. Fokus på kontinuerlig forbedring er sentralt. Dette betyr blant annet at risikostyringen kobles mot målstyring, og at risiko vil være en integrert del av den løpende rapportering i virksomheten.

Ved gjennomføring av risikovurderinger tas det utgangspunkt i selskapets målbilde, og de oppgaver som er beskrevet i KLDs oppdragsbrev.

Viktige risikofaktorer

Enovas måloppnåelse påvirkes av en rekke risikofaktorer, både interne og eksterne. Det varierer i hvilken grad vi har mulighet til å påvirke sannsynligheten og utfallet av disse.

I vår virksomhet mottar og håndterer vi forskjellig informasjon, med ulik grad av sensitivitet. Markedet må ha absolutt trygghet for at vi håndterer denne informasjonen på en forsvarlig måte.

Dersom uautoriserte får tilgang til forretningskritiske data eller at denne blir misbrukt, kan dette medføre betydelige negative konsekvenser, både for oss og våre interessenter.

Økt digitalt trusselbilde gjør at vi stiller stadig høyere krav til sikker behandling. Det å sørge for en god sikkerhetskultur er derfor noe vi fokuserer på i vår organisasjon.

Det vurderes at denne informasjonen er håndtert på en god og sikker måte i dag. Det gjøres gjennom økt satsing på teknologiutvikling, innovasjon, gode systemløsninger og rutiner.

Vi forvalter store statlige ressurser, og vi er avhengig av tillit for å kunne utføre vårt oppdrag. Vår ledelse arbeider målrettet for at etiske retningslinjer sammen med våre verdier fungerer som en rettesnor for å opptre etisk forsvarlig. Dette står sentralt i organisasjons- og lederutviklingen.

For å realisere de nødvendige endringene mot lavutslippssamfunnet er det en forutsetning at det finnes både investeringsvilje og -evne i markedet. Dersom teknologiutvikling foregår i et annet tempo enn det vi forventer, vil dette kunne påvirke antall prosjekter som kan støttes.

For å kunne håndtere denne risikoen har vi blant annet tett dialog med sentrale aktører i de ulike sektorene. Vi følger teknologiutvikling og sentrale rammebetingelser nøye. Dette for å fange opp eventuelle behov for justering av virkemidlene.

Internkontroll

Det etablerte kontrollmiljøet og arbeidsdelingen i Enova gir et godt fundament for effektiv og god internkontroll i virksomheten. Det er etablert ulike interne kontrollfunksjoner. De har spesialiserte ansvarsområder for oppfølging av prosjektporteføljen, tildelinger over

og driften av selskapet.

For å sikre at søknadsbehandlingen gjennomføres i henhold til interne og eksterne krav, har vi etablert en saksbehandlingsprosess. Denne sikrer kvalitet og uavhengighet i utførelsen. For å få en objektiv og uavhengig vurdering av virksomheten gjennomføres det ved behov avtalte kontrollhandlinger. Dette skjer i regi av en ekstern revisor.

Hva som blir gjenstand for kontroll, er basert på systematisk risikovurderinger gjennom året. I tillegg vil resultat og erfaringer fra etablert internkontroll spille inn. Resultatene fra kontrollen inngår i vårt arbeid med kontinuerlig utvikling og effektivitetsforbedring.

Det er ikke avdekket vesentlige avvik gjennom internkontrollen i 2023. På bakgrunn av resultatene fra eksterne kontroller over tid og oppfølging av egen internkontroll, er vurderingen at vi har etablert en hensiktsmessig internkontroll. Den gir rimelig sikkerhet for oppnåelse av målsettinger relatert til drift, rapportering og etterlevelse.