Målindikator for innovasjon
Målindikatoren for innovasjon skal sammen med kvalitativ og kvantitativ rapportering indikere måloppnåelse.
2023
Enova skal fremme teknologiutvikling og innovasjon som bidrar til utslippsreduksjoner frem mot lavutslippssamfunnet i 2050.
Det føres innovasjonsresultater fra prosjekter som bidrar til økt innovasjon innen relevant klimateknologi. Resultatene måles ved utløst kapital i kroner. Med utløst kapital menes den delen av prosjektets investeringskostnader som finansieres ved andre kilder enn støtten fra Enova. Det vil si prosjektets totale investeringskostnader, fratrukket støtte fra Enova og eventuelt andre offentlige aktører.
Målet med teknologiprosjektene er å høste erfaringer som bidrar til kompetanseutvikling, innovasjon og spredning av teknologi, både nasjonalt og internasjonalt.
Målet med teknologiprosjektene er å høste erfaringer som bidrar til kompetanseutvikling, innovasjon og spredning av teknologi, både nasjonalt og internasjonalt.
Innen de ulike programmene for ny energi- og klimateknologi ga vi i 2023 støtte til 85 prosjekter. Med grunnlag i en støtte fra Enova på nær 2,25 milliarder kroner utløste disse prosjektene ytterligere 4,7 milliarder kroner i investert privat kapital som rapporteres som innovasjonsresultat for Enova.
Vi opplever responsen på disse programtilbudene som god.
Med resultatene fra 2023 er vi på god vei til å nå nivået for målindikatoren for avtaleperioden, se figur 3.2.5.1
Figur 3.2.5.1: Figuren viser forventet utløst innovasjonskapital (MNOK) i prosjekter innen senfase teknologiutvikling som er tildelt støtte fra Klima- og energifondet i 2021-2023. Resultatene er korrigert for kansellerte og sluttrapporterte prosjekter.
Det er prosjekter innen transport som utløser den største andelen av innovasjonskapital i 2023. De om lag 2,5 milliarder kronene innen transportsektoren utgjør om lag 55 prosent av innovasjonsresultatet. Deretter følger prosjekter innen industrien med vel 27 prosent.
Sektor | 2021 | 2022 | 2023 | Totalt |
---|---|---|---|---|
Industri | 2 645 | 572 | 1 299 | 4 517 |
Transport | 91 | 1 545 | 2 552 | 4 188 |
Energisystemet | 195 | 89 | 618 | 903 |
Tjenesteyting og sluttbruk | 344 | 75 | 245 | 663 |
Totalt | 3 275 | 2 282 | 4 714 | 10 272 |
Tabell 3.2.5.1: Tabellen viser forventet utløst innovasjonskapital (MNOK) i prosjekter tildelt støtte i 2021-2023, fordelt per sektor. Resultatene er korrigert for kansellerte og sluttrapporterte prosjekter per 2023.
Tabell 3.2.5.2 nedenfor viser at opprinnelig kontraktsfestet innovasjonsresultat for 2023 nedjusteres noe som følge av kanselleringer og sluttrapporteringer. For avtaleperioden er det en større bevegelse i resultatene. Dette som følge av kanselleringer av noen få store prosjekter vedtatt i avtaleperiodens to første år. En viss andel kanselleringer er både forventet og ønskelig om vi skal ta en viss risiko, men ikke overkompensere prosjektet. Da er det noen prosjekter som naturlig ikke kommer til å bli realisert. Vi må forvente at det vil skje kanselleringer i porteføljen også i kommende år. Støtten som er reservert til prosjektet blir da frigjort til bruk på nye prosjekter.
År (ktonn CO2-ekv.) | 2023 | Totalt 2021-2023 | ||||
---|---|---|---|---|---|---|
Sektor | Opprinnelig resultat | Resultat korrigert for kanselleringer | Resultat korrigert for sluttrapporterte resultater | Opprinnelig resultat | Resultat korrigert for kanselleringer | Resultat korrigert for sluttrapporterte resultater |
Industri | 1 533 | 1 299 | 1 299 | 11 279 | 4 509 | 4 517 |
Transport | 2 566 | 2 555 | 2 552 | 4 678 | 4 168 | 4 188 |
Tjenesteyting og sluttbruk | 250 | 245 | 245 | 663 | 653 | 663 |
Energisystemet | 618 | 618 | 618 | 1 113 | 924 | 903 |
Total | 4 966 | 4 717 | 4 714 | 17 732 | 10 254 | 10 272 |
Tabell 3.2.5.2: Tabellen viser utvikling i forventet utløst innovasjonskapital (MNOK) målt fra resultat på vedtakstidspunkt, korrigert for kansellerte og sluttrapporterte prosjekter.
Teknologiprogrammene til Enova skal bidra til at teknologisk risiko, og teknologikostnaden for ny innovativ teknologi reduseres. På den måten hjelpes teknologien fra utviklingsstadiet og ut i det kommersielle markedet.
Teknologiprogrammene til Enova skal bidra til at teknologisk risiko, og teknologikostnaden for ny innovativ teknologi reduseres. På den måten hjelpes teknologien fra utviklingsstadiet og ut i det kommersielle markedet.
Teknologimodningen foregår i trinn, gjennom pilotering, demonstrasjon og fullskala testing. Dette er generelt krevende prosjekter som fordrer mye innsats fra aktørene for å kunne gjennomføres. De er derfor avhengige av støtte for å kunne realiseres.
Innovasjonsresultatene svinger mye fra år til år som en følge av variasjon i antall teknologiprosjekter og størrelse på enkeltprosjekter. Det har i 2023 vært flere store og viktige prosjekter som har bidratt til at uttellingen på innovasjonsresultatet ligger over forventning.
Utviklingen i prosjektporteføljen vår innen teknologiutvikling i inneværende avtaleperiode er illustrert i tabell 3.2.5.3.
Bruker du lenken til Teknologiporteføljen vår kan du lese mer om hvilke prosjekter innen energi- og klimateknologi som har fått støtte.
År | 2023 | 2023 | Totalt 2021-2023 | Totalt 2021-2023 |
---|---|---|---|---|
Sektor/Program | Antall prosjekter støttet (stk) | Kontraktsfestet støtte (MNOK) | Antall prosjekter støttet (stk) | Kontraktsfestet støtte (MNOK) |
Industri | 22 | 972 | 65 | 3 508 |
Forprosjekt fullskala innovativ energi- og klimateknologi | 2 | 19 | 7 | 45 |
Fullskala innovativ energi- og klimateknologi | 2 | 150 | 16 | 832 |
Havvind 2035 | 3 | 18 | 3 | 18 |
Hydrogen til maritim transport | 0 | 0 | 5 | 669 |
Industri 2050 | 8 | 432 | 8 | 432 |
IPCEI Hydrogen | 0 | 0 | 2 | 743 |
Pilotering av banebrytende klimateknologi | 1 | 87 | 1 | 87 |
Pilotering av ny energi- og klimateknologi | 6 | 267 | 23 | 683 |
Transport | 27 | 867 | 49 | 1 605 |
Forprosjekt energi- og klimateknologi maritim transport | 10 | 5 | 13 | 6 |
Fullskala innovativ energi- og klimateknologi | 2 | 144 | 16 | 815 |
Pilotering av ny energi- og klimateknologi | 1 | 6 | 6 | 73 |
Utslippsfri maritim transport | 14 | 712 | 14 | 712 |
Energisystemet | 26 | 333 | 106 | 519 |
Forprosjekt fullskala innovativ energi- og klimateknologi | 1 | 10 | 7 | 51 |
Fullskala innovativ energi- og klimateknologi | 0 | 0 | 6 | 36 |
Konseptutredning bygg | 0 | 0 | 48 | 26 |
Konseptutredning bygg og områder | 0 | 0 | 8 | 4 |
Pilotering av ny energi- og klimateknologi | 6 | 41 | 18 | 119 |
Fleksibilitet i energisystemet | 19 | 282 | 19 | 282 |
Tjenesteyting og sluttbruk | 10 | 68 | 47 | 287 |
Fullskala innovativ energi- og klimateknologi | 7 | 55 | 9 | 73 |
Grønne forretningsmod og tjenester | 0 | 0 | 3 | 2 |
Innovative løsninger i Energitjenestemarkedet for bygg | 0 | 0 | 4 | 2 |
Introduksjon av ny teknologi i bygg og områder | 0 | 0 | 8 | 75 |
Kommersiell utprøving | 0 | 0 | 3 | 8 |
Pilotering av ny energi- og klimateknologi | 3 | 13 | 20 | 127 |
Total | 85 | 2 240 | 267 | 5 919 |
Tabell 3.2.5.3: Tabellen viser antall prosjekter og kontraktsfestet støtte (MNOK) innen senfase teknologiutvikling i 2023, fordelt per sektor og program. Tallene er korrigert for kansellerte og sluttrapporterte prosjekter.